
18
.
04
.
25
29 серпня 2024 народні депутати зареєстрували законопроєкт №11533, яким ініціатори хочуть обмежити доступ громадян до ключових реєстрів. Пропонований законопроєкт у своїй поточній редакції несе серйозні загрози для прозорості, підзвітності та довіри до дій органів влади, зокрема в контексті відбудови та відновлення.
Так, законопроєктом під приводом захисту національної безпеки пропонується обмежити доступ, зокрема, до:
Законопроєкт у випадку схвалення перекриє доступ до важливої інформації, що матиме негативні наслідки для європейського вектору розвитку, відбудови України, громадського моніторингу та ліквідації наслідків російської агресії, зокрема тих, які породжують корупційні схеми та зловживання на різних рівнях українського суспільства.
Ми, представники громадських організацій, виступаємо проти такого непропорційного та необгрунтованого обмеження доступу і закликаємо до встановлення балансу між прозорістю та доступом до публічної інформації, з одного боку, та захистом відомостей, які несуть загрозу національній безпеці та обороні, з іншого. Дотримання цього балансу є основою для розвитку демократичного суспільства та забезпечення національної безпеки.
Прозорість є невіддільною частиною безпеки і сприяє співпраці суспільства та влади в питаннях захисту від російської агресії, протидії дезінформації, боротьби з корупцією та розвитку українського суспільства загалом.
Законопроєкт, декларований ініціаторами як створений на захист об'єктів військово-промислового комплексу, насправді не вирішує проблеми безпеки, натомість створює нові ризики та катастрофічні наслідки для суспільства, бізнесу, журналістської спільноти та міжнародних відносин України. Це рішення, спрямоване на захист лише 0,001% підприємств, ставить під загрозу прозорості усе бізнес-середовище в Україні.
Громадські організації та громадські активісти не зможуть фахово здійснювати громадський моніторинг відбудови та відновлення. Вони, а також журналісти, реалізуючи суспільно-важливі антикорупційні розслідування, зіткнуться з проблемою неможливості дослідити інформацію про місце проживання фігуранта матеріалу, проаналізувати нерухомість та ймовірні корупційні ризики. Бізнесу буде складніше здійснювати аналіз партнерів та планувати свою діяльність.
Вважаємо, що ініціаторами законопроєкту недостатньо проаналізовано ризики для національної безпеки, а основні проблеми, описані в пояснювальній записці, можна вирішити підзаконними нормативно-правовими актами. Так, під час розробки проєкту не визначено, що саме є “чутливою” інформацією (критерії для визначення), в чому небезпечність її оприлюднення та чи можна застосувати інші інструменти для безпеки чи правові режими захисту інформації щодо певних суб'єктів, пов'язаних із ВПК замість обмеження доступу до даних ВСІХ суб'єктів, в т.ч. фізичних осіб які де-юре не можуть здійснювати оборонну діяльність. Важливо, що в пояснювальній записці бракує обгрунтування, у який саме спосіб автори намагаються захистити національні інтереси в контексті доступу до відомостей реєстру.
Після повномасштабного вторгнення це вже не перша спроба, яка під обгрунтуванням “з міркувань безпеки” несе небезпечне змістове наповнення по непропорційному та необгрунтованому обмеженню доступу.
При цьому Верховна Рада одночасно розглядає законопроєкт 7033-д, який суттєво обмежує доступ до Єдиного державного реєстру судових рішень. Зокрема законопроєктом пропонується надати право навіть не судді, а слідчому, вилучати з реєстру ухвали по кримінальним провадженням щодо тяжких або особливо тяжких умисних злочинів. З урахуванням того, що під час воєнного стану більшість злочинів відносяться до тяжких, то ця норма призведе до закриття більшої частини ухвал по кримінальним провадженням.
Вважаємо, що вкрай необхідним є системний підхід до обмеження доступу до інформації та даних без створення “театру безпеки” та непоправних наслідків для суспільства загалом, а саме:
Закликаємо Верховну Раду України:
Забезпечення національної безпеки не досягається необґрунтованим та непропорційним обмеженням доступу до публічної інформації та порушенням міжнародних зобов’язань.
Закликаємо всіх небайдужих громадян, бізнес-асоціації та міжнародні організації підтримати нашу заяву та виступити проти цього законопроєкту. Разом ми зможемо зупинити загрозу, яка нависає над прозорістю, підзвітністю та свободою слова в нашій державі.